Geocompozite Antifisura

Geocompozitul BISTEX ®  este alcătuit dintr-o grilă de fibre de sticlă,  interţesută sau cusută pe un geotextil din poliester.

Îndeplinirea concomitentă a funcţiilor de armare, antifisură şi barieră contra infiltraţiilor de apă, asigură o largă utilizare în domeniul construcţiei de autostrăzi, drumuri naţionale şi judeţene, piste de aeroporturi, strazi, platforme, parcări.

Aplicaţii

 

Principalele aplicaţii, realizate cu utilizarea geocompozitului BISTEX ®  sunt:

  • strat antifisură şi armare, între o îmbrăcăminte bituminoasă sau de beton de ciment, degradată ca strat de bază şi stratul de uzură;
  • strat antifisură, deasupra fundaţiilor rutiere din balast stabilizat cu ciment sau de beton slab;
  • strat antifisură pentru execuţia tratamentelor bituminoase, simple şi duble, cu durată mare de exploatare;
  • armarea straturilor bituminoase la lucrările de lărgire a structurilor existente, pentru întârzierea producerii şi transmiterii fisurilor datorate rosturilor;
  • reabilitări de drumuri, între stratul de uzură şi îmbrăcămintea degradată.

Avantaje:

  • alungirea fibrei de sticlă de maximum 2%, egală cu alungirea bitumului, între starea elastică şi cea plastică şi forma de reţea, conferă geocompozitului calitatea de fretă, care îndeplineşte funcţia de armare a stratului aşternut deasupra sa, având o rezistenţa la tractiune de peste 50 kN/m;
  • geotextilul din componenţă a fost dimensionat pentru a absorbi o cantitate optimă de bitum/emulsie bituminoasă, care asigură prin saturare, concomitent, funcţiile de barieră şi antifisură;
  • oferă protecţie la transmiterea fisurilor, în straturile superioare, crescând mult durata de viaţă a structurilor rutiere.

DE CE BISTEX®?

 

Este un produs UNIC pe piaţa materialelor geocompozite antifisură, prezentând următoarele atuuri:

  • B2B CONSPROD este singurul producător de geocompozit antifisură, care utilizează procedeul de interţesere a geotextilului şi a grilei din fibră de sticlă, procedeu care constituie obiectul unui brevet de invenţie;
  • BISTEX® este cu siguranţă singurul geocompozit fabricat şi licenţiat în România, care îndeplineşte în totalitate prevederile standardelor europene în vigoare, asigurând funcţiile cumulate de armare (R), antifisură (RC) şi barieră (B).

 

CONSIDERENTE LEGALE SI TEHNICE

NORMATIV PRIVIND UTILIZAREA GEOSINTETICELOR LA RANFORSAREA   STRUCTURILOR RUTIERE CU STRATURI ASFALTICE – AND 592/2014

Obiectul si domeniul de aplicare

Art.1. Prezentul normativ se refera la utilizarea materialelor geosintetice si produselor inrudite pentru ranforsarea structurilor rutiere supple, semirigide si rigide cu straturi din mixture asfaltice pentru lucrarile de reabilitare/modernizare/reparatii capitale/reparatii curente a structurilor rutiere existente;

Acestea pot indeplini trei functii distincte: reducerea eforturilor, bariera de umiditate si rol de armare a straturilor bituminoase.

             Utilizarea materialelor geosintetice nu este luata in considerare la dimensionarea structurilor rutiere.

Art.2. Pentru stabilirea corecta a solutiei de proiectare a reabilitarii si alegerea tipului optim de material geosintetic trebuie evaluate mai intai starea tehnica a structurii rutiere existente ( Conform Normativ CD 155 – 2001 si AND 540 – 2003).

           Tip geosintetic                                      Functia
Geotextile – pentru reducerea eforturilor si bariera interstrat (STR + B) Geotextilul netesut este destinat incetinirii transmiterii fisurilor existente in straturile superioare. Aceste geotextile, folosite in combinatie cu un strat de bitum pulverizat pe suprafata drumului existent, au functiile de reducere a eforturilor si etansare, sunt denumite si membrane SAMI (Stress Aborting Membrane Interlayer).Aceste membrane separa straturile inferioare de asphalt de cele noi prin crearea unei bariere intermediare si incetinesc transmiterea fisurilor din stratul inferior in stratul superior de asphalt.Membranele SAMI se recomanda a fi utilizate la reabilitarea/modernizarea/reparatii capitale/reparatii curente a drumurilor cu trafic scazut ≤ 0,3 m.o.s. pentru perioada de prognoza de 10 ani (drumuri judetene, drumuri comunale, strazi secundare).Capacitatea de retentie a bitumului de catre geotextile este recomandata (cf. SR EN 15381) sa fie minim 0,9 l/m².
Geogrile – pentru armare (R) Geogrilele (R) pot fi alcatuite din : fibre de sticla sau polimeri.Geogrilele sunt folosite pentru preluarea incarcarilor din trafic si distribuirea lor cat mai uniform pe suprafata orizontala.In cazul in care exista si riscul de deplasari vertical relative mici ( de exemplu, intre dale din beton de ciment), utilizarea geogrilelor este recomandata numai dupa remedierea defectiunilor din structura rutiera existenta.

Asezarea geogrilei se va face pe un strat de egalizare de 2 cm (daca suprafetele prezinta denivelari – conform reglementarilor tehnice in vigoare) sau conform recomandarilor producatorului.

Geocompozite – geosintetice pentru armare, reducerea eforturilor si bariera interstrat (R+ STR+B) Este combinatia dintre- o geogrila ( cu functia de armare R)- un geotextil netesut, cu o retentie buna de bitum cu functia de reducere a eforturilor (STR).

– incetinirea transmiterii fisurilor din stratul inferior in cel superior si ca bariera de umiditate (B). Montarea geosinteticului se realizeaza intre suprafata carosabila existenta si primul strat de ranforsare.

Aceste materiale pot fi utilizate pentru toate tipurile de lucrari: casete pentru largiri, acolo unde produsele pot fi aplicate direct pe suprafete de drum fisurate, frezate , pe dale de beton sau agregate naturale stabilizate cu lianti hidraulici.

Producatorul de geosintetice si produse inrudite trebuie sa furnizeze beneficiarului date pe baza rezultatelor incercarilor specificate in tabelul de mai jos: “Geotextile nemetalice si produse inrudite utilizate pentru imbracaminti si straturi de uzura asfaltice: functii, caracteristici relative la functii si metode de incercare de utilizat”, conform SR EN 15381:2009.

Nr.crt. Caracteristici Metoda de       incercare              Functie indeplinita geosintetic
     Armare Reducerea eforturilor    Bariera
1 Rezistenta la tractiune EN ISO 10319          H          H          H
2 Alungirea sub sarcina maxima EN ISO 10319          H          H          H
3 Perforare dinamica EN 13433          H        – –          H
4 Incercare de perforare statica EN ISO 12236          H          H          H
5 Durabilitate Anexa BSR EN 15381          H          H          H

 

 

6 Rezistenta la intemperii EN 12224Anexa BSR EN 15381        S          S          S
7 Retentia de bitum Anexa CSR EN 15381        – –          H          A
8 Punct de topire EN ISO 3146          S          S          S
9 Rezistenta la lichide alcaline EN 14030Anexa BSR EN 15381          S          S          S

H = necesar pentru armonizare;  A=pentru toate conditiile; S=utilizari; „- -„=nu sunt utilizabile

Art.29. In functie de scopul urmarit si de calitatea materialelor la alegerea geosinteticului se poate opta pentru:

  1. Geotextil ( functie STR + B)– in cazul unei suprafete stabile, fara deplasari relative vertical; actioneaza ca factor de intarziere a transmiterii fisurilor si , prin faptul ca se impregneaza cu bitum, ca element de hidroizolare:
  2. Geogrila ( functie R) – in cazul in care exista si riscul de deplasari vertical relative mici ( de exemplu, intre dale din beton de ciment), utilizarea geogrilelor este recomandata numai dupa remedierea defectiunilor din structura rutiera existenta
  3. Asezarea geogrilei se va face pe un strat de egalizare de 2 cm (daca suprafetele prezinta denivelari) sau conform recomandarilor producatorului;
  4. Geocompozit (functie R+STR+B) – in cazul in care se urmaresc efecte cumulate ale geotextilului si geogrilei.

Tipul de material ales trebuie sa satisfaca conditiile prevazute in Tabelul 3.

Art.30 Indiferent de tipul de geosintetic folosit, grosimea stratului de acoperire din mixtura asfaltica trebuie sa fie de minimum 4 -5 cm.

Se recomanda o grosime de 9 – 10 cm (asternut in doua straturi: uzura + legatura) pentru ca la o viitoare frezare a suprafetei imbracamintii asfaltice, geosinteticul sa nu fie afectat, el trebuie sa ramana in continuare in structura rutiera.

Art.31. Pentru stratul de acoperire se va folosi numai mixturA asfaltica cilindrata la cald.

Marcaj CE si etichetarea

  In toate proiectele care contin utilizarea geosinteticelor, proiectantii trebuie sa faca referire la Regulamentul (UE) nr.305/2011 al Produselor pentru Constructii (CPR).

Un produs poate fi utilizat numai daca indeplineste uramtoarele conditii:

– are Certificat de Constanta a Performantei emis de un organism de certificare;

– are o Declaratie de Performanta (DoP) a producatorului.

Prin intocmirea Declaratiei de Performanta, producatorul isi asuma raspunderea legala a conformitatii produsului cu performantele declarate. Informatia care trebuie continuta in DoP este detaliata in Anexele ZA a SR EN 15381.Prezenta acestora da dreptul producatorului de a aplica marcajul CE.

Produsele geosintetice pentru lucrarile de drumuri si straturi asfaltice, trebuie insotite de documente care sa contina functiile si performantele acestora:

  • armare                                                                             R
  • reducerea eforturilor                                                    STR
  • bariera                                                                             B
  • armare, reducerea eforturilor si bariera                   R + STR + B
  • reducerea eforturilor si bariera                                  STR + B

 

Concluzii

 Art.67. Functiile pe care le indeplinesc geosinteticele in straturile rutiere sunt: antifisura, armare si bariera de umiditate. Ele trebuie sa respecte prevederile SR EN 15381:2009 si ale tuturor reglementarilor in domeniu in vigoare.

   Geosinteticele se pot folosi astfel:

Geotextilele netesute impiedica transmiterea fisurilor existente din straturile inferioare in straturile superioare. Acestea, in combinatie cu un strat de bitum pulverizat pe suprafata drumului au functie de etansare (STR + B).

Se recomanda a se utiliza la reabilitarea/modernizarea/repararea drumurilor cu un trafic de calcul ≤0,3 m.o.s., pe banda, pentru perioada de perspectiva de 10 ani (DJ; DC; strazi secundare etc.).

Geogrilele servesc pentru armarea (R) asfaltului pe drumuri cu trafic ≥0,3 m.o.s., pe banda, pentru perioada de perspectiva de 10 ani. Ele sunt folosite pentru preluarea încărcărilor din trafic si contribuie la repartizarea uniforma a acestora pe suprafetele orizontale.

Asezarea geogrilei se va face pe un strat de egalizare de 2 cm (daca suprafetele prezinta denivelari) sau conform recomandarilor producatorului.

Geocompozitele antifisura ( R+STR+B) sunt combinatii dintre o grila (care are functia de armare R) si un geotextil netesut cu o aderenta buna la bitum ( cu functia de reducere a eforturilor, impiedicarea transmiterii fisurilor din stratul inferior in cel superior-STR si impiedicarea infiltratiei apei in structura rutiera – B).

       Aceste materiale pot fi utilizate pentru toate tipurile de lucrari : casete pentru largiri, acolo unde produsele pot fi aplicate direct, pe suprafete de drumuri fisurate, frezate, pe dale de beton sau pe balast stabilizat cu ciment.

Se vor utiliza conform prevederilor proiectelor de executie si in special pe drumurile cu trafic ≥ 1.0 m.o.s., pe banda, pentru perioada de perspectiva de 10 ani.

 

Contactati-ne pentru o oferta personalizata

 

Adresa:
B-dul Ferdinand I nr. 83
sector 2, Bucuresti

Tel: 031/425 67 47
Fax: 031/425 67 45
Email: office@b2bconsulting.ro